źródło: pressglass.com, Zakład produkcyjny PreesGlass w Stoneville
Jeszcze dwie dekady temu wielu z nas nawet nie pomyślałoby, że polskie firmy będą otwierać swoje fabryki, biura i kopalnie po drugiej stronie oceanu. USA? To przecież była ziemia obiecana dla gigantów technologicznych z Doliny Krzemowej, a nie dla przedsiębiorstw z Częstochowy, Nowego Sącza czy Lubina. A jednak jest to możliwe. Dziś polski biznes coraz śmielej inwestuje w Stanach Zjednoczonych, tworząc miejsca pracy, eksportując nasze technologie i budując markę Polski. Nawet jeśli skala tego zjawiska nie jest masowa, to warto o tym napisać wraz z przykładami.
W tym artykule przyjrzymy się bliżej sześciu polskim firmom, które nie tylko podjęły wyzwanie wejścia na amerykański rynek, ale również z sukcesem na nim działają. Są to: Press Glass, COM40, SECO/WARWICK, CD Projekt, KGHM oraz Fakro. Każda z nich reprezentuje inny sektor gospodarki, ale wszystkie łączy jedno - polska pomysłowość i odwaga w działaniu.
PRESS GLASS - polski producent szyb zespolonych
Firma PRESS GLASS SA, założona w 1991 roku w Polsce, specjalizuje się w produkcji szkła płaskiego przetworzonego w tym szyb zespolonych, hartowanych, laminowanych i dedykowanych dla konstrukcji fasadowych oraz wnętrz. W ofercie znajduje się szeroki zakres rozwiązań: od szyb izolowanych, przez szkło odporne na ogień, aż po specjalistyczne rozwiązania typu „bird-friendly”, czy szkło gięte dla architektury. Dzięki strategicznemu rozwojowi oraz ekspansji międzynarodowej, PRESS GLASS może pochwalić się kilkunastoma zakładami produkcyjnymi w Europie i Ameryce Północnej.
Rodzima firma z Polski już od początku swojej działalności stawiała na rozwój technologiczny i ekspansję. Już w 1991 roku rozpoczęła działalność w Polsce, a następnie sukcesywnie rozwijała ofertę i zakłady w Europie. W zakresie ekspansji zagranicznej kluczowym momentem było wejście na rynek USA. W 2017 roku PRESS GLASS przejęła amerykańską firmę Glass Dynamics Inc. z lokalizacją w Stoneville w północnej Karolinie. Następnie w 2019 roku rozpoczęto budowę nowego zakładu w Ridgeway w stanie Wirginia, USA, co stanowiło kolejny kamień milowy w obecności firmy na kontynencie północnoamerykańskim.
W ten sposób PRESS GLASS włączyła się do rynku USA nie tylko jako eksporter, ale jako producent lokalny, co daje znaczącą przewagę logistyczną, szybszą obsługę klientów amerykańskich oraz możliwość dostosowania produkcji do specyfiki rynku.
Zakład w Stoneville w stanie Karolina Północna został przejęty wraz z akwizycją Glass Dynamics i funkcjonował jako siedziba firmy w USA oraz centrum produkcji. Zakład w Ridgeway w Wirginii to nowoczesna inwestycja budowana z myślą o rosnącym rynku północnoamerykańskim. Według danych PRESS GLASS jego powierzchnia produkcyjna to około 26 000 m2 dla tego zakładu w USA. W zakładzie w Stoneville powierzchnia produkcji to około 9 000 m².
Zakłady w USA realizują produkcję szyb izolowanych i dedykowanych dla fasad, obsługując klientów na całym kontynencie północnoamerykańskim. Zakładowa sieć umożliwia elastyczną współpracę, szybki transport i lokalne wsparcie techniczne dla klientów. Co do liczby zatrudnionych, firma globalnie zatrudnia tysiące pracowników; według informacji, PRESS GLASS działa w 15 zakładach w USA i Europie i zatrudnia ponad 3 000 osób. Choć brak jest dokładnej, publicznej liczby pracowników wyłącznie w USA, można zakładać że każdy z zakładów amerykańskich angażuje setki pracowników, zwłaszcza po rozbudowie Ridgeway.
W styczniu 2025 roku PRESS GLASS ogłosiła ważną decyzję strategiczną: konsolidację swoich możliwości produkcyjnych w USA poprzez skoncentrowanie wszystkich operacji w jednym zakładzie w Ridgeway, stanie Wirginia.
Ta konsolidacja ma na celu poprawę konkurencyjności na rynku północnoamerykańskim, lepszą kontrolę kosztów, uproszczenie logistyki i jeszcze silniejszą lokalną obecność. Jak skomentował prezes PRESS GLASS Inc., decyzja ma przygotować firmę na dalszy rozwój w kolejnych latach.
COM40 - producent mebli tapicerowanych
Com40 to polskie przedsiębiorstwo zlokalizowane w Nowych Skalmierzycach (województwo wielkopolskie), działające przede wszystkim w branży mebli tapicerowanych oraz materacy. Firma dostarcza między innymi produkty dla globalnej sieci IKEA - sofy, krzesła, materace, elementy wyposażenia wnętrz. Com40 zaczynała w Polsce, szybko rozwijała się technologicznie i produkcyjnie, by następnie uznać potrzebę wejścia na rynek amerykański, co było etapem jej globalnego rozwoju.
Decyzja o otwarciu zakładu produkcyjnego w USA (nazwa amerykańskiej spółki - EBI LLC, https://www.ebillc.com/) stanowiła jeden z kluczowych kroków firmy Com40 w drogi do internacjonalizacji. W 2008 roku firma ogłosiła, iż zainwestuje około 36,3 mln USD w budowę fabryki w mieście Danville w stanie Wirginia (USA). Celem tego zakładu miało być wytwarzanie materacy i tapicerowanych mebli dla rynku północnoamerykańskiego.
Zakład powstał po konkurencji między kilkoma stanami (m.in. Karolina Północna, Pensylwania, Teksas). Wirginia wygrała lokalizację dzięki dobrej infrastrukturze transportowej i wsparciu władz. Plany zakładały docelowe zatrudnienie około 800 pracowników w ciągu pierwszych siedmiu lat funkcjonowania.
Na czym polega działalność tego amerykańskiego zakładu? Produkcja materacy oraz mebli tapicerowanych, czyli tych wyrobów, które firma w Polsce już wytwarzała i dostarczała odbiorcom globalnym. Dzięki lokalizacji w USA firma uzyskała możliwość skrócenia łańcucha dostaw, lepszej logistyki i bliższego dostępu do klientów z rynku północnoamerykańskiego.
Zakład w Danville został skonstruowany w obiekcie o powierzchni około 785 000 sq ft (czyli kilkadziesiąt tysięcy metrów kwadratowych), co świadczy o skali przedsięwzięcia. Lokalizacja w południowo-środkowej Wirginii, blisko granicy z Karoliną Północną, została wybrana ze względu na dobre warunki transportowe oraz dostępność kadry pracowniczej.
Sprawdź, jak inni producenci mebli tapicerowanych z Polski radzą sobie z eksportem i sprzedażą zagraniczną, poznaj ich oferty, kierunki współpracy oraz ciekawe strategie wejścia na nowe rynki!
SECO/WARWICK - rozwiązania do obróbki cieplnej metali
SECO/WARWICK Group to polska firma o globalnym zasięgu, specjalizująca się w produkcji zaawansowanych pieców i urządzeń do obróbki cieplnej, hartowania, przetwarzania próżniowego oraz technologii stopów metali. Siedziba główna znajduje się w Świebodzinie (woj. lubuskie), a firma realizuje swoje projekty dla branż takich jak motoryzacja, lotnictwo, energetyka, recykling czy przemysł metalurgiczny.
SECO/WARWICK działa w wielu krajach i ma rozbudowaną sieć zakładów produkcyjnych i serwisowych. Poza Polską obecna jest m.in. w Chinach, Niemczech, Indiach oraz USA.
Choć firma powstała w Polsce, jej korzenie w USA sięgają znacznie wcześniej. Zgodnie z informacją korporacyjną, oddział amerykański SECO/WARWICK Corp. działa w Meadville w Pensylwanii (USA) już od lat 80-tych (korporacja w USA powstała w 1984 roku).
Zakład produkcyjny w Meadville stał się jednym z ważnych filarów działalności grupy w Ameryce Północnej. Firma opublikowała informację, że w 2023 roku przeniosła swą siedzibę w USA z dotychczasowego biura do nowej przestrzeni w parku biznesowym przy „Technology Drive” w Meadville, Pensylwania.
Zakład w USA zajmuje się produkcją zaawansowanych urządzeń obróbki termicznej, w tym pieców atmosferycznych, pieców do stopów metali, technologii brazingu aluminium i urządzeń próżniowych (w USA grupa ma także podmiot RETECH Systems LLC w Buffalo).
W grudniu 2024 roku SECO/WARWICK poprzez swoją amerykańską jednostkę Retech Systems LLC dokonała przejęcia firmy ReMelt Scientific z Canton (Ohio, USA), przedsiębiorstwa specjalizującego się w urządzeniach do przetwarzania materiałów, recyklingu złomu i produkcji wysokoczystych stopów metali.
W ramach strategii „Made in USA”, SECO/WARWICK w 2025 roku potwierdził inwestycję około 4 mln USD w rozwój zakładu amerykańskiego (Pensylwania) oraz uzyskał granty ze strony stanu Pensylwania o wartości około 2 mln USD na wsparcie rozbudowy.
Inwestycja SECO/WARWICK w USA ma strategiczne znaczenie. Dzięki własnej produkcji i obecności lokalnej firma może szybciej reagować na potrzeby klientów w Ameryce Północnej, realizować projekty wymagające lokalnej produkcji („Made in USA”), a także skrócić łańcuch dostaw oraz ograniczyć wpływ bariery geograficznej.
Producenci pieców do obróbki cieplnej, tak jak SECO/WARWICK, pokazują, jak polskie firmy technologiczne skutecznie konkurują globalnie. Sprawdź, jak inni polscy producenci pieców działają na rynkach międzynarodowych i poznaj zasięg ich działalności.
CD Projekt - największy producent gier w Polsce
Firma CD PROJEKT S.A. została założona w 1994 roku przez Marcina Iwińskiego i Michał Kicińskiego, początkowo jako dystrybutor gier komputerowych. Z czasem przekształciła się w jedno z najbardziej rozpoznawalnych polskich przedsiębiorstw tworzących gry, poprzez studio CD PROJEKT RED odpowiedzialne za takie tytuły jak seria Wiedźmin czy gra Cyberpunk 2077. Firma działa globalnie, zarówno w produkcji, jak i w dystrybucji poprzez platformę GOG.com.
Choć CD PROJEKT wywodzi się z Polski i ma główne siedziby w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu, to już od pewnego czasu rozwija swoje działania w USA i Kanadzie. Wśród lokalizacji zagranicznych firma wskazuje m.in. Vancouver oraz Boston.
W 2024 roku CD PROJEKT poinformował o otwarciu nowego biura w Bostonie (Massachusetts, USA), które ma wspierać działania studia CD PROJEKT RED w szczególności prace nad kolejną grą ze świata Cyberpunk pod kodową nazwą „Project Orion”. Biuro to obsługuje rekrutację, współpracę międzynarodową oraz rozwój kompetencji projektowych w USA, stanowiąc istotny element strategii globalnej firmy.
Amerykańska część CD PROJEKT działa w hubach m.in. w Bostonie oraz Vancouver, co daje firmie dostęp do amerykańskich talentów, rynku pracy i współpracy w sektorze gier wideo. W Bostonie, jak podano, działa hub „CD PROJEKT RED North America” lub podobne centrum, które rozwija projekty AAA i wieloosobowe.
KGHM - polski gigant wydobycia miedzi i srebra
KGHM Polska Miedź S.A. to jedna z największych polskich spółek wydobywczych i przetwórczych. Specjalizuje się w wydobyciu rud miedzi oraz produkcji miedzi katodowej, a także w pozyskiwaniu srebra, złota i molibdenu. Firma działa przede wszystkim w Polsce, gdzie posiada trzy główne kopalnie podziemne („Lubin”, „Polkowice-Sieroszowice” i „Rudna”), jednak od lat rozwija się także poza granicami kraju, budując portfel zagranicznych aktywów wydobywczych.
Choć większość wydobycia KGHM odbywa się w Polsce, spółka ma także znaczące aktywa w Stanach Zjednoczonych za pośrednictwem swojej spółki zależnej KGHM INTERNATIONAL Ltd.. W USA działają m.in.:
Robinson Mine w stanie Nevada
źródło: kghm.com
Odkrywkowa kopalnia miedzi (z współproduktami takimi jak złoto i molibden) położona w hrabstwie White Pine. Zakład składa się z trzech dużych wyrobisk („Liberty”, „Tripp-Veteran” oraz „Ruth”), a wydobycie odbywa się metodami odkrywkowymi, następnie ruda jest wzbogacana metodą flotacji.
Carlota Mine w stanie Arizona
źródło: kghm.com
Również kopalnia odkrywkowa, w regionie Miami-Globe w Arizonie, założona na ruderze miedziowym typu porfyryjnego.
Dzięki tym aktywom w USA firma KGHM zyskuje strategiczną obecność na kontynencie północnoamerykańskim. Posiadanie własnych kopalni zamiast jedynie eksportowania usług czy koncesji, oznacza większą niezależność, dostęp do rudy i produktów wydobywczych w globalnym łańcuchu dostaw, oraz możliwość dywersyfikacji geograficznej i surowcowej.
Na przykład, aktywność w Robinson Mine umożliwia ekstrakcję rudy miedziowej wraz ze złotem i molibdenem, co poszerza asortyment wydobywczy KGHM poza „czystą” miedź. W przypadku Carlota, choć skala wydobycia jest mniejsza, zastosowane technologie pozwalają na efektywne przetwarzanie rudy oksydowej, co daje dostęp do innego rodzaju złóż niż typowe podziemne z Polski.
FAKRO - polski producent okien dachowy
FAKRO to polska firma założona w 1991 roku, której główna siedziba znajduje się w Nowym Sączu. Specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości okien dachowych, schodów strychowych, świetlików dachowych i rozwiązań dachowych dla budownictwa. Dzięki konsekwentnej ekspansji firma działa na wielu rynkach zagranicznych, posiada sieć dystrybucji w ponad 60 krajach i zatrudnia ponad 4 000 pracowników.
FAKRO zdobyło pozycję 2 największego producenta na świecie w segmencie okien dachowych i schodów strychowych. Działa zarówno w Polsce, jak i za granicą, a teraz zwiększa swoje zaangażowanie w USA.
W marcu 2024 roku firma FAKRO ogłosiła, że wybuduje swój pierwszy zakład montażowy w USA w hrabstwie Pasquotank w stanie Karolina Północna. Zakład będzie się znajdować w rejonie Elizabeth City / Pasquotank County na wschodnim wybrzeżu USA, przy korzystnej infrastrukturze transportowej i blisko dużych portów morskich.
Celem tej inwestycji jest montaż i produkcja schodów strychowych przeznaczonych na rynek amerykański. W pierwszym etapie dwa modele: schody termoizolacyjne i ognioodporne, dostosowane do amerykańskich norm budowlanych. Uruchomienie produkcji zaplanowano na 2025 rok.
Lokalizacja w Pasquotank County wybrana została z uwagi na dobre połączenia drogowe, bliskość portu morskiego w Norfolk oraz przyjazny system podatkowy w stanie Karolina Północna. Zakład zostanie wyposażony w nową linię montażową dostosowaną do norm amerykańskich, pracownicy zostaną zrekrutowani lokalnie z udziałem również specjalistów polskiego pochodzenia lub oddelegowanych z Polski.
FAKRO podkreśla, że produkcja „Made in USA” staje się coraz bardziej opłacalna w kontekście zmieniających się przepisów celnych i logistyki.
I może właśnie w tym tkwi siła nowoczesnej Polski - w odwadze, by wyjść poza granice, ale nie zapominać, skąd się pochodzi. Bo każdy sukces Press Glass w USA, każda gra CD Projektu sprzedana w Kalifornii, każda tona miedzi z Nevadzkiej kopalni to także sukces polskiej gospodarki.
Polscy producenci okien wykorzystujący do produkcji zarówno PCV, drewno i aluminium stanowią elitę na międzynarodowym rynku budowlanym. Dzięki nieustającej innowacyjności, wysokiej jakości wykonania oraz konsekwentnemu dążeniu do ekspansji, firmy z Polski są obecnie światowymi liderami w eksporcie okien i zaawansowanych rozwiązań dachowych. Z sukcesem skutecznie konkurują z największymi globalnymi markami, umacniając pozycję Polski jako potęgi w sektorze stolarki otworowej.



Brak komentarzy:
Prześlij komentarz