Transport ponadgabarytowy to przewóz ładunków, które wykraczają poza standardowe wymiary czy wagę ustaloną przez prawo drogowe. Mówimy tu o gigantycznych elementach konstrukcji stalowych, turbinach wiatrowych, maszynach budowlanych czy nawet całych modułach przemysłu chemicznego. Często budzi zdziwienie, gdy zobaczysz na drodze naczepę liczącą kilkadziesiąt metrów i ważącą... no właśnie, paręset ton.
Z kolei transport niskopodwoziowy to specjalistyczne pojazdy z opuszczonym podwoziem, które umożliwia załadunek i przewóz ładunków o dużej wysokości i wadze, przy zachowaniu odpowiednich parametrów bezpieczeństwa. Te auta wyglądają jak pogrubione mosty na kołach. Dzięki nim możemy przewieźć naprawdę ciężki sprzęt.
Bez tych usług nie miałaby sensu budowa wielkich inwestycji infrastrukturalnych czy energetycznych w Polsce. A to tylko wierzchołek góry lodowej, bo polskie firmy spedycyjne odgrywają kluczową rolę w łańcuchu dostaw spektakularnych realizacji.
Może dziwić, że piszę o „polskich przewoźnikach” zamiast międzynarodowych gigantów. Ale uwierz mi, wiele uznanych marek w tej branży ma swoje korzenie właśnie u nas. To firmy, które nie tylko transportują, ale i projektują specjalistyczne naczepy, prowadzą własne warsztaty i testują nowe rozwiązania w naszych rodzimych fabrykach.
Dzięki takim zakładom Polska zyskała renomę producenta, nie tylko odbiorcy usług. Przemysł ciężki nie funkcjonuje bez rodzimych komponentów, a to oznacza miejsca pracy, rozwój technologii i konkretne wpływy do budżetu państwa.
Teraz czas wymienić kilka firm, których podstawową działalnością jest transport wielkogabarytowy.
ZTE Katowice
Działająca od 1990 roku, to lider w polskim transporcie ciężkim, specjalistycznym i ponadgabarytowym. Swoje korzenie ma w Katowicach, ale od 1998 roku funkcjonuje w Siemianowicach Śląskich, gdzie przejęto tereny po dawnym zakładzie kopalnianym „Michał” i zaadaptowano je na potrzeby logistyczne Firmę wyróżnia pełna organizacja transportu, od analizy ładunku, przez trasy z eskortą, aż po obsługę celną i pilotaże na terenie Europy. Zespół liczy około 100 osób, zarówno doświadczonych praktyków, jak i młode kadry inżynieryjne.
OL‑TRANS
Firma działa od 1995 roku, a od 2000 r. ma główną bazę w Kruszynie koło Bydgoszczy przy ul. Łąkowej 3. Od tamtej pory konsekwentnie rozwija flotę, serwis i oddziały, stając się jednym z liderów w transporcie ponadgabarytowym w Polsce. Firma dysponuje imponującą flotą 98 ciągników siodłowych, 120 specjalistycznych naczep i 5 żurawi samojezdnych o udźwigu do 350 ton. Dysponuje również własnym warsztatem serwisowym i magazynami, a także agencją portową, co umożliwia im transport intermodalny i obsługę portów.
OL-TRANS zajmuje się głównie transportem ponadgabarytowym i specjalistycznym m.in. przewozami elementów turbin wiatrowych, konstrukcji stalowych, maszyn i urządzeń; firma zdobyła nagrody ESTA Awards of Excellence w 2025 roku w kategorii transport do 120 t. Posiada biura w Gdańsku i oddział w Lübars w Niemczech oraz we Lwowie na Ukrainie. Dzięki temu prowadzi transport do Niemiec, Skandynawii, krajów bałkańskich i na Ukrainę.
JKG Transport
Polska firma, która od ponad 30 lat realizuje transporty ciężkie i ponadgabarytowe od maszyn przemysłowych, przez suwnice, po elementy konstrukcji ciężarowych, o wadze dochodzącej do kilkuset ton. Ich motto „Think Big” naprawdę nie jest pustym sloganem. Dysponuje nowoczesną flotą ‑ ponad 50-80 ciężarówek i naczep, które potrafią przewieźć ładunki do 300 ton i 45 m długości. Firma posiada autorski serwis JKG Truck Service, autoryzowany przez Kassbohrer - naprawa, diagnostyka, konserwacja naczep specjalistycznych i ciągników.
JKG działa aktywnie na terenie całej Europy, transportują ciężkie konstrukcje m.in. do Skandynawii, krajów Beneluksu, Czech i Węgier. W wybranych projektach docierają również do Maroka czy Turcji, co potwierdza ich międzynarodowy zasięg.
TRANSPORT ZARZECKI
Prowadzony przez Krzysztofa i Marcina Zarzeckich, funkcjonuje od 1988 roku (firma przekształcona w sp. z o.o. w 2019) w Świętochłowicach-Lipinach. To jedna z bardziej stabilnych i rzetelnych firm transportowych na Śląsku, która od samego początku rozwijała własny tabor.
TRANSPORT ZARZECKI to przykład, jak rodzinna firma może przekształcić się w silnego operatora transportowego, osiągając ogromną skalę działania i utrzymując wysoką jakość. Z nowoczesną flotą zdolną do przewozu ładunków do 75 ton i długości ponad 45 m, własną bazą techniczną oraz wszechstronną ofertą od transportu plandek po kompleksowe projekty ponadgabarytowe, wyróżnia się na tle branży. Ich obecność na rynkach Europy Środkowo-Zachodniej to dowód, że polska firma z Śląska ma się czym chwalić i co więcej, zasługuje na zaufanie klientów również poza granicami Polski.
JCS TRADE&SERVICES
Przedsiębiorstwo działa od 2005 roku, z siedzibą w Zabrzu przy ul. Pyskowickiej 16, świadcząc usługi transportu drogowego zarówno krajowego, jak i międzynarodowego. Firma specjalizuje się głównie w przewozach ponadnormatywnych i ciężkich, ale obsługuje też transport standardowy oraz liniowy.
Może pochwalić się profesjonalnym sprzętem - naczepy niskopodwoziowe, ciężarówki, zestawy pilotażowe oraz pojazdy eskortowe do transportu ponadgabarytowego oraz własnym zapleczem logistycznym, zezwolenia, pilotaż, transport towarów ADR oraz pełna obsługa formalna.
JCS transportuje towary ponadnormatywne zarówno w Polsce, jak i za granicą m.in. w Unii Europejskiej.
Bial‑Mich
Firma działa od 2011 roku z siedzibą w Sławacinku Nowym koło Białej Podlaskiej, zaledwie 40 km od granicy polsko-białoruskiej, w strategicznym punkcie przy autostradzie A2. Od samego początku firma stawia na rozwój usług logistycznych, transportowych oraz agencji celnej, obsługując zarówno Unię Europejską, jak i kraje Europy Wschodniej, Azji, w szczególności obszar byłego ZSRR.
Bial‑Mich szczyci się pokaźną flotą ok. 1600 przewoźników realizujących zlecenia. Ma ponad 1 000 000 ton towarów przewiezionych przez ostatnie lata. Firma operuje różnorodnym sprzętem: naczepy plandekowe, chłodnie, silosy, cysterny i wywrotki, idealnie dopasowane pod konkretne ładunki, np. ADR, farmaceutyki czy produkty spożywcze.
SAWPOL
Firma powstała w 2004 roku w Bydgoszczy i od tamtej pory konsekwentnie rozwija swoją działalność jako dostawca profesjonalnych usług transportowych. Firma działa m.in. z dwóch lokalizacji, główna baza przy ul. Błękitnej w Bydgoszczy oraz oddział w Poznaniu w Bogucinie.
SAWPOL dysponuje nowoczesnym taborem: naczepy typu firanka, niskopodwoziowe, platformy, Jumbo i HDS, co pozwala na transport maszyn, materiałów budowlanych, elementów stalowych i ładunków ponadgabarytowych. Flota wyposażona jest w system GPS, a każdy transport jest monitorowany i ubezpieczony, niezależnie od tego, czy jedzie do Czech, Skandynawii, Alp czy Bałkanów.
Podsumowując, polscy przewoźnicy transportu wielkogabarytowego i niskopodwoziowego to nie tylko ciężarówki i naczepy. To ludzie, inżynierowie i przedsiębiorcy, którzy każdego dnia udowadniają, że polska myśl techniczna jest warta świata. Dzięki nim budowa elektrowni, mostów czy fabryk staje się możliwa. Wspierajmy rodzimych przewoźników, bo to inwestycja w nasze miejsca pracy, technologie i przyszłość całej gospodarki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz